איך 235 מיליארד ש"ח שינו את פני המשק הישראלי – והאם גם אתם נפגעתם?מהפכת האשראי בישראל (2020-2025)

Picture of רבקית לוי דרורי - יועצת משכנתאות
רבקית לוי דרורי - יועצת משכנתאות

מאז 2012 ליוויתי בהצלחה למעלה מ־1,000 משפחות בדרך לבית משלהן – עם תמהיל משכנתא מותאם אישית שמאפשר לחיות בראש שקט, בלי החזרים חונקים.

ניווט מהיר למאמר:

מהפכת האשראי בישראל (2020-2025): ניתוח מעמיק של צמיחה, אתגרים ושחקנים חדשים בשוק הלא-משכנתאי

תוכן עניינים

הקדמה: תמונת מצב – שוק אשראי בצמיחה מואצת

בעוד שאתם עסוקים בניהול העסק או משק הבית שלכם, התחוללה בישראל מהפכה שקטה ששינתה את כללי המשחק הפיננסי לחלוטין. 235 מיליארד שקלים – זה היקף החוב הצרכני שמשקי הבית הישראליים צברו עד סוף 2024, עלייה של 21% תוך 4 שנים בלבד.

אבל הנתון המדהים הזה הוא רק קצה הקרחון. מאחורי המספרים מסתתרת מהפכה שפיצלה את השוק לשני עולמות נפרדים: מצד אחד, משקי בית וחברות ענק שזוכים לאשראי זול ונגיש מאי פעם. מצד שני, מאות אלפי עסקים קטנים שנקלעו ל"מחנק אשראי" מעולם לא היה כזה חמור.

האם גם אתם נפגעתם מהמהפכה הזו? ואם לא – איך תוכלו לנצל אותה לטובתכם?

 

בחמש השנים האחרונות, בין תחילת 2020 לאמצע 2025, עבר שוק האשראי בישראל טרנספורמציה עמוקה ורבת פנים. אם בעבר נתפס האשראי, ובפרט זה שאינו מיועד לרכישת דיור, ככלי פיננסי למצבי חירום או להוצאות גדולות וחד-פעמיות, הרי שכיום הוא הפך למרכיב אינטגרלי, יומיומי ושגרתי בהתנהלות הכלכלית של רוב משקי הבית והעסקים בישראל. מגמה עולמית זו של התרחבות האשראי הצרכני קיבלה בישראל ביטוי מועצם, הניזון מכלכלה יציבה יחסית, תרבות צריכה דינמית וזמינות גוברת של פתרונות מימון מגוונים. הזינוק החד בשימוש בכרטיסי אשראי, בנטילת הלוואות צרכניות ובחיפוש אחר פתרונות מימון לעסקים קטנים, מספר את סיפורה של מהפכה שקטה אך משמעותית, ששינתה את פני המערכת הפיננסית המקומית.

ניתוח זה מבקש לענות על שאלה מרכזית: כיצד התפתח שוק האשראי הלא-משכנתאי בישראל בין 2020 לאמצע 2025? מהם הכוחות המרכזיים שהניעו את השינויים הדרמטיים הללו, ומהן ההשלכות המערכתיות על הצרכנים, על העסקים בגדלים השונים, ועל המערכת הפיננסית כולה? התשובה לשאלה זו אינה ליניארית; היא שזורה בשלושה אירועים מאקרו-כלכליים חסרי תקדים שעיצבו את התקופה: מגפת הקורונה, מחזור עליות הריבית החד, ומלחמת "חרבות ברזל".

התזה המרכזית של מאמר זה גורסת כי תקופה זו התאפיינה בצמיחה כמותית אדירה, אשר לוותה בשינויים מבניים עמוקים במפת התחרות. מחד, חווינו גידול עקבי בחובות משקי הבית ובהיקפי השימוש בכרטיסי אשראי, המעיד על "תיאבון" גובר למימון. מאידך, רפורמות רגולטוריות, ובראשן הטמעת מאגר נתוני האשראי של בנק ישראל, שברו מונוליטיות רבת שנים, אפשרו כניסת שחקנים חוץ-בנקאיים אגרסיביים והגבירו את התחרות. ואולם, צמיחה זו לא הייתה אחידה. בעוד משקי הבית והעסקים הגדולים נהנו מנגישות גוברת לאשראי, נוצר והעמיק "מחנק אשראי" בקרב עסקים קטנים ובינוניים, פער שרק החריף בעקבות אירועי התקופה. מהפכת האשראי, אם כן, היא סיפור על צמיחה, תחרות וחדשנות, אך גם על סיכונים חדשים ופערים מתרחבים.

כדי לפרוש את התמונה המורכבת, יתחקה המאמר אחר מפת הדרכים הבאה: תחילה, נצלול לנתונים המרכזיים המעידים על הצמיחה במגזר האשראי למשקי בית, תוך ניתוח השפעת האירועים המכוננים על ציר הזמן. לאחר מכן, נבחן את הפער המתרחב בשוק האשראי העסקי בין תאגידי הענק לעסקים הקטנים והבינוניים. בחלק השלישי, נמפה את השחקנים החדשים והוותיקים בשוק וננתח את הגורמים לשינוי במאזן הכוחות. לבסוף, נסכם את המגמות המרכזיות, נצביע על הסיכונים והאתגרים העתידיים, ונציע תחזית זהירה לגבי כיווני ההתפתחות של שוק האשראי הישראלי בשנים הבאות.

ניתוח ליבה: התפתחות שוק האשראי הלא-משכנתאי (2020-2025)

חלק א': אשראי למשקי בית – מנוע הצמיחה המרכזי

מגזר משקי הבית היווה את קטר הצמיחה הראשי של שוק האשראי הלא-משכנתאי בתקופה הנסקרת. הנתונים הכמותיים חושפים תמונה של תיאבון גובר והולך למימון, שהתבטא בעלייה עקבית הן ביתרות החוב והן בהיקפי השימוש השוטף באמצעי תשלום מבוססי אשראי.

סקירה כמותית מבוססת נתונים

מספר מדדי מפתח ממחישים את היקף התופעה. ראשית, יתרת החוב של משקי הבית שלא לדיור (הלוואות צרכניות, אשראי רכב, מסגרות עו"ש ועוד) צמחה באופן משמעותי. לפי נתוני בנק ישראל, בסוף שנת 2020 עמדה יתרה זו על כ-194 מיליארד ש"ח. בתוך ארבע שנים, עד סוף 2024, היא זינקה בכ-21% והגיעה לסך של כ-235 מיליארד ש"ח. מדובר בתוספת חוב של למעלה מ-40 מיליארד ש"ח, המעידה על נכונות גוברת של הציבור למנף את עצמו לטובת צריכה שוטפת והשקעות שאינן נדל"ן.

הצמיחה באה לידי ביטוי דרמטי אף יותר בשימוש היומיומי בכרטיסי אשראי. שנת 2024 היוותה שנת שיא, כאשר היקף ההוצאות השנתי בכרטיסי אשראי חצה לראשונה את רף חצי טריליון השקלים והסתכם בכ-518 מיליארד ש"ח. נתון זה משקף עלייה נומינלית של כ-11% בהשוואה לשנת 2023, קצב צמיחה מרשים במיוחד בהתחשב בסביבת הריבית הגבוהה ששררה באותה עת.

מאחורי מספרים אלו עומדת תרבות צריכה מבוססת אשראי, הניכרת בשיעור החדירה הגבוה של כרטיסים. נכון לסוף 2024, החזיק כל אזרח בוגר בישראל כ-1.72 כרטיסי אשראי בממוצע – אחד השיעורים הגבוהים בעולם המערבי. הנתונים מצביעים לא רק על זמינות האשראי, אלא על הפיכתו לכלי הפיננסי המרכזי לניהול ההוצאות השוטפות של משק הבית הממוצע.

מקור: עיבוד נתוני בנק ישראל כפי שפורסמו ב-ynet. הנתונים מציגים את יתרת החוב של משקי הבית שלא לדיור, במיליארדי ש"ח.

ניתוח המגמות על ציר הזמן

הצמיחה העקבית באשראי הצרכני לא הייתה חלקה. היא הושפעה באופן ישיר משלושה זעזועים מאקרו-כלכליים שפקדו את המשק:

  • אפקט הקורונה (2020-2021): עם פרוץ המגפה בשנת 2020, חוותה הצריכה הפרטית ירידה ריאלית חדה של כ-14.9% לעומת 2019, כפי שעולה מממצאי סקר הוצאות משק הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. סגרים, אי-ודאות תעסוקתית וסגירת ענפי בילוי ופנאי הובילו לצניחה בהוצאות. עם זאת, כבר בשנת 2021, עם הסרת המגבלות והתאוששות הכלכלה, החל גל של "צריכת נקם". ההוצאה הממוצעת למשק בית עלתה ריאלית ב-10.4%, ובשנת 2022 זינקה ב-12% נוספים, כשהיא עוקפת את רמתה טרום המשבר. תקופה זו סימנה את תחילת הזינוק המואץ בשימוש באשראי, שכן משקי בית רבים השלימו פערים בצריכה ומימשו חסכונות שנצברו בתקופת הסגרים.
  • אפקט הריבית (2022-2023): החל מאפריל 2022, החל בנק ישראל בסדרת העלאות ריבית מהירות במטרה להילחם באינפלציה הגואה. מהלך זה ייקר את עלות הכסף והוביל להתייקרות משמעותית של הלוואות קיימות וחדשות. דוח בנק ישראל לשנת 2023 הצביע על האטה ניכרת, ואף צמצום ריאלי של 1.4% ביתרת האשראי הצרכני באותה שנה. הריבית הגבוהה הכבידה על נטל החוב של הלווים, ריסנה את הביקוש להלוואות חדשות והובילה להתמתנות זמנית במגמת הצמיחה.
  • אפקט מלחמת "חרבות ברזל" (סוף 2023 ואילך): פרוץ המלחמה באוקטובר 2023 יצר זעזוע נוסף. בשבועות הראשונים נרשמה ירידה חדה בהוצאות בכרטיסי אשראי, שהגיעה בשיאה לכ-20% מתחת לרמה החזויה, כפי שדיווח בנק ישראל. אולם, באופן מפתיע, ההתאוששות הייתה מהירה. כבר בחודשים שלאחר מכן, הפעילות העסקית והצריכה הפרטית חזרו למגמת צמיחה. תופעה זו מעידה על חוסנו של הצרכן הישראלי, אך ייתכן שגם על צורך גובר במימון וגישור על פערים תזרימיים בתקופה של אי-ודאות כלכלית ותעסוקתית.

הסבר ופרשנות

המספרים והמגמות חושפים סיפור מורכב. מצד אחד, הצמיחה באשראי משקפת כלכלה דינמית עם רמת תעסוקה גבוהה (לפחות עד המלחמה) וביטחון צרכני יחסי. מצד שני, היא מצביעה על תלות גוברת במימון חיצוני לניהול רמת החיים. הזמינות הגוברת של פתרונות אשראי, הן מהמערכת הבנקאית והן מגופים חוץ-בנקאיים, הפכה את נטילת ההלוואה לפעולה פשוטה ונגישה מאי פעם. השילוב של תרבות צריכה חזקה, אופטימיות כלכלית (לפרקים) ונגישות לאשראי, יצר את "הסופה המושלמת" שהניעה את הצמיחה האדירה בשוק האשראי הצרכני.

נקודות מפתח: אשראי למשקי בית

  • צמיחה כמותית: יתרת החוב הצרכני גדלה ב-21% תוך 4 שנים, וההוצאות בכרטיסי אשראי חצו את רף חצי טריליון השקלים ב-2024.
  • חוסן מול זעזועים: למרות זעזועי הקורונה, הריבית והמלחמה, מגמת הצמיחה ארוכת הטווח נשמרה, תוך הפגנת התאוששות מהירה.
  • תרבות אשראי: שיעור חדירה גבוה של כרטיסי אשראי (1.72 לאזרח בוגר) מעיד על הפיכת האשראי לכלי ניהול פיננסי יומיומי.

חלק ב': אשראי עסקי – הפער המתרחב בין הגדולים לקטנים

בניגוד למגמת הצמיחה הרוחבית במגזר משקי הבית, שוק האשראי העסקי בתקופה הנסקרת מספר סיפור שונה בתכלית – סיפור על שני שווקים נפרדים הנעים בכיוונים מנוגדים. בעוד שהעסקים הגדולים והתאגידים נהנו מנגישות כמעט בלתי מוגבלת למקורות מימון זולים, מגזר העסקים הקטנים והבינוניים (SMEs) התמודד עם קשיים גוברים, שהגיעו לשיא במה שכונה "מחנק אשראי" והחריפו משמעותית בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".

הצגת תמונת "שני השווקים"

הנרטיב המרכזי בשוק האשראי העסקי בין 2020 ל-2025 הוא העמקת הפער. דוח מקיף של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שפורסם ביוני 2025 חושף את ממדי התופעה. חלקם של העסקים הקטנים והבינוניים מתוך כלל "עוגת" האשראי העסקי הבנקאי נמצא במגמת ירידה מתמדת. אם בסוף שנת 2019 עמד נתח השוק שלהם על 46.7%, הרי שבסוף 2024 הוא צנח ל-35.9% בלבד. מגמה זו מצביעה על ריכוזיות גוברת של האשראי בידי החברות הגדולות במשק.

ניתוח נתונים השוואתי

הפער בא לידי ביטוי באופן החד ביותר בהשוואת שיעורי הצמיחה. מאז סוף 2019 ועד סוף 2024, היקף האשראי הבנקאי לעסקים גדולים (מחזור שנתי מעל 100 מיליון ש"ח) זינק בשיעור פנומנלי של 104%. באותה תקופה בדיוק, האשראי לעסקים זעירים (מחזור של עד 2 מיליון ש"ח) צמח ב-9% בלבד – שיעור גידול שנתי ממוצע של כ-2%, שאף נמוך מקצב הגידול במספר העסקים עצמם.

ההאטה באשראי ל-SMEs החלה עוד לפני המלחמה. נתוני משרד הכלכלה הראו כי במהלך שנת 2023, על רקע עליות הריבית שייקרו את המימון, סך האשראי לעסקים קטנים ובינוניים במערכת הבנקאית התכווץ בכ-6 מיליארד ש"ח. במקביל, האשראי לעסקים הגדולים המשיך לצמוח, אם כי בקצב מתון יותר, בשיעור של כ-14% באותה שנה.

מקור: עיבוד נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, דוח יוני 2025. התרשים מציג את השינוי המצטבר באשראי הבנקאי לפי גודל עסק, מסוף 2019 לסוף 2024.

השפעת מלחמת "חרבות ברזל" על עסקים קטנים

המלחמה החריפה את המצוקה באופן דרמטי. גיוס מילואים נרחב, פגיעה בביקושים בענפים מסוימים ואי-ודאות כללית יצרו "מחנק אשראי" חמור. עסקים קטנים רבים, שגם כך התמודדו עם קשיי מימון, נזקקו בדחיפות להלוואות גישור כדי לשרוד. הביקוש להלוואות, ובמיוחד לאשראי חוץ-בנקאי, הגיע לשיאים חדשים. בתגובה, המדינה הפעילה תוכניות סיוע, שהמרכזית שבהן היא הקרן להלוואות בערבות מדינה, אשר העניקה במסלול "חרבות ברזל" אשראי בהיקף של 7.4 מיליארד ש"ח עד אמצע 2025.

ניתוח הסיבות לפער

הפער בין שני השווקים נובע ממספר גורמים מבניים. ראשית, מנקודת מבטם של הבנקים, הענקת אשראי לעסקים גדולים נתפסת כבעלת סיכון נמוך יותר. תאגידים מציגים ביטחונות חזקים יותר, דוחות כספיים מבוקרים ותזרים מזומנים יציב יותר. בנוסף, עלויות התפעול של עסקת אשראי גדולה אחת נמוכות משמעותית מאלו של עשרות עסקאות קטנות, מה שהופך את האשראי לתאגידים לרווחי יותר עבור הבנקים.

שנית, פערי הריביות הם תסמין וסיבה גם יחד. בעוד שעסקים גדולים נהנים מריביות אטרקטיביות של 3%-4%, עסקים קטנים נאלצים לשלם ריביות ממוצעות של 6%-8% ואף יותר, מה שמכביד על יכולתם לצמוח ולהתחרות. פער זה משקף את תפיסת הסיכון של הבנקים, אך גם מנציח את הקושי של העסקים הקטנים. המצב יצר ואקום שאליו נכנסו בשנים האחרונות שחקני האשראי החוץ-בנקאי, שהפכו למקור מימון חיוני, גם אם יקר יותר, עבור מגזר ה-SMEs.

חלק ג': מפת השחקנים – התחרות מתחממת והבנקים מאבדים גובה

אחד השינויים המבניים המשמעותיים ביותר בשוק האשראי הלא-משכנתאי בתקופה הנסקרת הוא הערעור על ההגמוניה רבת השנים של המערכת הבנקאית. מהפכה רגולטורית, שהובלה על ידי בנק ישראל, פתחה את השוק לתחרות והובילה לעלייתם של שחקנים חדשים וזריזים, ששינו את כללי המשחק.

בניין בנק ישראל בירושלים, הגוף שהוביל את הרפורמות הרגולטוריות להגברת התחרות בשוק האשראי

ניתוח הגורמים לשינוי: אפקט מאגר נתוני האשראי

לא ניתן להפריז בחשיבותו של מאגר נתוני האשראי, שהוקם על ידי בנק ישראל והחל לפעול באפריל 2019, כזרז המרכזי לשינוי. בסיכום חמש שנות פעילות למערכת שפרסם בנק ישראל באפריל 2024, צוין כי המאגר נועד לקדם תחרות, להגביר נגישות לאשראי ולצמצם הפליה. המאגר עשה זאת על ידי שבירת א-סימטריית המידע שהייתה קיימת בשוק. לפני הקמתו, רק הבנק שבו נוהל חשבון העו"ש של הלקוח החזיק במידע המלא על התנהלותו הפיננסית. מצב זה יצר את "תופעת הלקוח השבוי", שכן מתחרים התקשו להעריך את סיכון האשראי של הלקוח ולהציע לו תנאים תחרותיים.

המאגר, שאוסף נתונים מכ-80 מקורות מידע (בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופי מימון חוץ-בנקאיים ועוד), מאפשר לכל נותן אשראי מורשה לקבל, בהסכמת הלקוח, דוח מפורט על היסטוריית האשראי שלו. מהלך זה הפחית דרמטית את פערי המידע ואיפשר לשחקנים קטנים וחדשים להתחרות "ראש בראש" על לקוחות איכותיים עם היסטוריית אשראי טובה. מחקר של חטיבת המחקר בבנק ישראל מצא כי המאגר תרם לביטול "פרמיית הלקוח הבלעדי" – פער הריביות בין לקוחות עם חשבון בנק יחיד ללקוחות מרובי חשבונות.

התפלגות השוק המשתנה

השפעת המאגר ניכרת היטב בנתחי השוק. על פי נתוני בנק ישראל, בין ינואר 2020 לדצמבר 2023, חל שינוי דרמטי בהרכב שוק האשראי הצרכני (הלוואות שאינן לדיור):

  • הבנקים: מעמדם כגורם הדומיננטי נשחק. נתח השוק שלהם ירד באופן עקבי מכ-88% בתחילת 2020 לכ-80% בסוף 2023. הם עדיין השחקן המרכזי, אך התחרות נוגסת בהם בהתמדה.
  • חברות כרטיסי האשראי (חכ"א): נתח השוק שלהן באשראי הצרכני צמח מכ-4.4% לכ-6.4% באותה תקופה. חברות אלו, שהופרדו מהבנקים הגדולים בשנים קודמות, נהנו מצמיחה בהוצאות בכרטיסים והרחיבו משמעותית את תיקי ההלוואות העצמאיים שלהן, תוך שהן מציגות רווחי שיא בשנים 2024 ו-2025.
  • חברות אשראי חוץ-בנקאי (NBCCs): זהו הסגמנט שרשם את הצמיחה המטאורית ביותר. נתח השוק של חברות אלו כמעט והוכפל, כשזינק מ-5.4% ל-9.9% באותה תקופה. הן הפכו לשחקן משמעותי, בעיקר במתן פתרונות מימון לעסקים קטנים ובינוניים, אך גם באשראי צרכני ומימון רכב. לאחר תקופה מאתגרת של עליות ריבית, הדוחות הכספיים שלהן לרבעונים האחרונים של 2024 והרבעון הראשון של 2025 הראו התאוששות ושיפור בתוצאות.

מקור: עיבוד נתוני בנק ישראל, מתוך הודעה לעיתונות מאפריל 2024. התרשים מציג את השינוי בנתחי השוק באשראי הצרכני (לא לדיור) בין ינואר 2020 לדצמבר 2023.

בנוסף למאגר נתוני האשראי, יתרונם של הגופים החוץ-בנקאיים טמון בגמישות ובמהירות. הם מציעים תהליכי חיתום דיגיטליים ומהירים, דרישות רגולטוריות פחות מחמירות (בהשוואה לבנקים), ויכולת להציע פתרונות "תפורים אישית" ללקוחות שהמערכת הבנקאית המסורתית מתקשה לשרת. עבור עסקים קטנים רבים, הם הפכו לגלגל הצלה ולמקור המימון הזמין היחיד, גם אם במחיר ריבית גבוה יותר.

הכוחות המניעים: רגולציה, ריבית ומלחמה

התפתחות שוק האשראי הלא-משכנתאי בחמש השנים האחרונות לא קרתה בחלל ריק. היא עוצבה על ידי מפגש נדיר של שלושה כוחות רבי עוצמה: דחיפה רגולטורית מכוונת, טלטלה מאקרו-כלכלית חסרת תקדים, ופרופיל ייחודי של הצרכן הישראלי. הבנת שילוב הכוחות הללו חיונית לפענוח המהפכה שהתחוללה.

הדחיפה הרגולטורית לתחרות

הגורם המבני המשמעותי ביותר שהניע את השינוי היה, כאמור, מדיניות רגולטורית פרו-תחרותית שהוביל בנק ישראל. מאגר נתוני האשראי היה חוד החנית של מדיניות זו. הוא פעל כ"שובר שוויון" טכנולוגי, שהעניק לכלל השחקנים בשוק גישה למידע שהיה בעבר נחלתם הבלעדית של הבנקים הגדולים. הקמת המאגר מתוקף חוק נתוני אשראי (2016) הייתה צעד מכוון להגברת התחרות, והנתונים מראים שהיא הצליחה מעל למשוער. מספר נותני האשראי המשתמשים במערכת עלה ב-75% מאז הקמתה, בעיקר בזכות הצטרפות גופים חוץ-בנקאיים, מה שהגביר את כוח המיקוח של הצרכנים ואיפשר להם לקבל הצעות אשראי אטרקטיביות יותר.

במבט צופה פני עתיד, יש לציין את חוק האיגוח, שקידומו אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה ביולי 2024. החוק מבקש לאפשר לבנקים ולגופים פיננסיים להפוך נכסים לא נזילים, כמו תיקי הלוואות צרכניות ומשכנתאות, לנזילים באמצעות קיבוצם ומכירתם כאיגרות חוב למשקיעים מוסדיים. בנק ישראל רואה בפיתוח שוק האיגוח כלי חשוב להגדלת מקורות המימון החוץ-בנקאיים, מה שעשוי להגדיל את היצע האשראי במשק ובעתיד אף להוביל להוזלתו.

הטלטלה המאקרו-כלכלית

על גבי התשתית הרגולטורית החדשה, פעלו שלושה אירועים מאקרו-כלכליים מכוננים שעיצבו את הביקוש וההיצע לאשראי:

  1. מגפת הקורונה (2020-2021): יצרה תנועת מטוטלת. תחילה, ירידה חדה בביקושים עקב הסגרים ואי-הוודאות. לאחר מכן, התאוששות מהירה ו"צריכת נקם" שהזניקה את הביקושים לאשראי, במקביל למדיניות מוניטרית מרחיבה (ריבית אפסית) שהוזילה את הכסף.
  2. אינפלציה ועליות הריבית (2022-2023): המעבר החד מסביבת ריבית אפסית לריבית מרסנת של 4.75% בשיאה, שינה את כללי המשחק. האשראי התייקר, הביקושים התמתנו, והסיכון בתיקי האשראי עלה. תקופה זו בחנה את חוסנם של הלווים והמלווים כאחד.
  3. מלחמת "חרבות ברזל" (2023-2025): המלחמה יצרה אפקט כפול. מחד, פגיעה בפעילות הכלכלית ואי-ודאות שהובילו לירידה זמנית בצריכה. מאידך, צורך גובר במימון גישור לעסקים שנפגעו ולמשקי בית שהכנסתם נפגעה, מה שהגביר את הביקוש לאשראי, בעיקר במגזר החוץ-בנקאי.

שלושת האירועים הללו יצרו סביבה דינמית ותנודתית, שבה מודלים של סיכון, אסטרטגיות תמחור ותיאבון לאשראי נאלצו להשתנות ולהתאים את עצמם במהירות.

הצרכן הישראלי

הכוח השלישי, והבסיסי ביותר, הוא הצרכן הישראלי עצמו. כפי שצוין, המשק הישראלי מתאפיין בנטייה גבוהה לשימוש באשראי, הניזונה משילוב של אופטימיות כלכלית, רצון לשמור על רמת חיים גבוהה, ורמת תעסוקה יציבה (במרבית התקופה). תרבות צריכה זו מהווה בסיס ביקוש יציב וחזק, המאפשר לשוק האשראי כולו לצמוח ולהתרחב. גם בתקופות של האטה, כמו במהלך עליות הריבית או בתחילת המלחמה, ההתאוששות בצריכה הייתה מהירה יחסית, מה שמעיד על כך שההסתמכות על אשראי מושרשת עמוק בהתנהלות הכלכלית של משקי הבית בישראל.

סיכום ותחזית: לאן פניו של שוק האשראי בישראל?

חמש השנים שבין 2020 ל-2025 ייזכרו כתקופת מפנה בשוק האשראי הלא-משכנתאי בישראל. שילוב של רפורמות רגולטוריות אמיצות, זעזועים מאקרו-כלכליים חסרי תקדים ותרבות צריכה איתנה, חולל טרנספורמציה שהפכה את השוק לתחרותי, דינמי ומורכב מאי פעם. ניתוח התקופה חושף תמונה רבת פנים, עם מגמות ברורות לצד אתגרים וסיכונים חדשים.

סיכום הממצאים המרכזיים

ניתן לסכם את ההתפתחויות המרכזיות בשלוש מגמות עיקריות:

  1. צמיחה אדירה באשראי הצרכני: למרות התנודתיות, משקי הבית בישראל הגדילו באופן עקבי את חובם הצרכני ואת היקף השימוש בכרטיסי אשראי. האשראי הפך מכלי עזר לכלי ניהול פיננסי מרכזי, המשקף תלות גוברת במימון חיצוני לשמירה על רמת החיים.
  2. העמקת הפער באשראי העסקי: נוצרה דיכוטומיה ברורה בין עסקים גדולים, שנהנו מגישה נוחה וזולה לאשראי, לבין עסקים קטנים ובינוניים, שהתמודדו עם "מחנק אשראי" הולך וגובר. פער זה, שהתקיים עוד קודם, החריף משמעותית על רקע עליות הריבית והמלחמה.
  3. שינוי דרמטי במפת התחרות: ההגמוניה של הבנקים נסדקה. מאגר נתוני האשראי אפשר את עלייתם של שחקנים חוץ-בנקאיים – חברות כרטיסי אשראי וחברות מימון – שנגסו בנתחי השוק של הבנקים, הגבירו את התחרות והציעו אלטרנטיבות מימון חיוניות, במיוחד למגזר העסקים הקטנים.

מבט לעתיד ושאלות פתוחות

הטרנספורמציה של שוק האשראי מציבה בפני המשק הישראלי מספר שאלות ואתגרים מהותיים לקראת השנים הבאות:

  • יציבות פיננסית: האם הגידול המהיר בחובות משקי הבית מהווה סיכון ליציבות המערכת הפיננסית? דוחות היציבות הפיננסית של בנק ישראל מציינים בעקביות כי המערכת הפיננסית נותרה יציבה ואיתנה, בין היתר בזכות כריות ביטחון גבוהות של המוסדות הפיננסיים. עם זאת, הבנק גם מזהיר מפני עלייה בסיכונים, במיוחד אם תהיה הרעה משמעותית בתנאים המאקרו-כלכליים. המשך המעקב אחר איכות תיקי האשראי ויכולת ההחזר של הלווים יהיה קריטי.
  • עתיד העסקים הקטנים: האם הגופים החוץ-בנקאיים, לצד מדיניות ממשלתית תומכת, יצליחו לגשר על פערי האשראי של מגזר ה-SMEs? בעוד שהגופים החוץ-בנקאיים מספקים פתרון חשוב, האשראי שהם מציעים יקר יותר. פתרון מערכתי ארוך טווח ידרוש ככל הנראה שילוב של כלים רגולטוריים נוספים, תמריצים לבנקים, והמשך פיתוח שוקי הון אלטרנטיביים.
  • השפעות ארוכות טווח של המלחמה: מה יהיו ההשלכות הכלכליות של מלחמת "חרבות ברזל" על שוק האשראי? בטווח הקצר, המלחמה הגבירה את הביקוש למימון. בטווח הארוך, ההשלכות תלויות בהתפתחות הגירעון התקציבי, קצב הצמיחה, והשפעת המצב הביטחוני על דירוג האשראי של ישראל ועל אמון המשקיעים. התאוששות כלכלית מהירה עשויה לתמוך בהמשך צמיחת השוק, בעוד שהאטה מתמשכת עלולה להוביל לעלייה בהפסדי אשראי.

מסקנה מסכמת

שוק האשראי הישראלי עבר בחמש השנים האחרונות תהליך התבגרות מואץ. הוא הפך משוק ריכוזי הנשלט על ידי קומץ בנקים, למערכת אקולוגית מורכבת ותחרותית יותר, עם מגוון רחב יותר של שחקנים ומוצרים. התפתחויות אלו פתחו הזדמנויות חדשות והגבירו את הנגישות למימון עבור צרכנים רבים. עם זאת, הן גם חשפו את שבריריותו של מגזר העסקים הקטנים ויצרו סיכונים חדשים הנובעים מעלייה ברמות המינוף. האתגר של קובעי המדיניות, המלווים והלווים כאחד, יהיה לנווט במציאות החדשה הזו – למצות את יתרונות התחרות והחדשנות, תוך ניהול אחראי של הסיכונים הנלווים, כדי להבטיח צמיחה בת-קיימא ויציבות פיננסית ארוכת טווח.

ש: כמה באמת עולה היום לקבל הלוואה לעסק קטן בישראל? ת: בעוד שחברות גדולות משלמות 5-4% ריבית, עסקים קטנים נאלצים לשלם 6-10% ולפעמים אף יותר. הפער הזה יכול לעלות לעסק קטן עשרות אלפי שקלים בשנה – כסף שיכול להיות המפתח להצלחה או לכישלון. רבקית – משכנתא מותאמת לחיים עוזרת לעסקים למצוא פתרונות מימון אלטרנטיביים במחירים הוגנים יותר.

ש: האם אני צריך לדאוג מהעלייה בחובות משקי הבית? ת: בנק ישראל טוען שהמערכת יציבה, אבל העלייה של 21% בחובות תוך 4 שנים מדאיגה. אם אתם שוקלים לקחת הלוואה נוספת, חשוב לבחון בזהירות את יכולת ההחזר שלכם. רבקית מתמחה בבניית תכניות מימון בטוחות המתאימות לתקציב האמיתי שלכם.

ש: מי הם השחקנים החדשים בשוק ואיך הם יכולים לעזור לי? ת: חברות האשראי החוץ-בנקאיות כמעט הכפילו את נתח השוק שלהן ומציעות פתרונות גמישים יותר. הן מתמחות במימון מהיר לעסקים קטנים שהבנקים דוחים. החיסרון: ריבית גבוהה יותר. היתרון: תהליך מהיר ופחות בירוקרטיה.

ש: איך המלחמה השפיעה על האפשרויות למימון? ת: המלחמה יצרה ביקוש עצום לאשראי גישור, אבל גם הובילה להטמעת תוכניות סיוע ממשלתיות. הקרן להלוואות בערבות מדינה העניקה 7.4 מיליארד ש"ח במסלול "חרבות ברזל". עדיין יש הזדמנויות – המפתח הוא לדעת איך לגשת אליהן נכון.

ש: למה כדאי לי לבחור ברבקית – משכנתא מותאמת לחיים? ת: בעולם שבו המידע הוא כוח, רבקית מבינה את מפת השוק החדשה ויודעת איך לנווט בין הבנקים, הגופים החוץ-בנקאיים וקרנות הסיוע הממשלתיות. במקום לבזבז זמן ולקבל תנאים גרועים, תקבלו ייעוץ מקצועי שמבוסס על הבנה עמוקה של המהפכה שמתחוללת עכשיו בשוק הישראלי.

Picture of רבקית לוי דרורי - יועצת משכנתאות
רבקית לוי דרורי - יועצת משכנתאות

נעים מאוד, אני רבקית, יועצת פיננסית למשכנתאות ולכלכלת המשפחה, עם ניסיון של מעל 16 שנה.
כמנהלת לשעבר בבנק, אני מכירה מקרוב את תהליך מתן המשכנתאות ויודעת איך להשיג את התנאים הטובים ביותר ללקוחותיי.

מאז 2012 ליוויתי בהצלחה למעלה מ־1,000 משפחות בדרך לבית משלהן – עם תמהיל משכנתא מותאם אישית שמאפשר לחיות בראש שקט, בלי החזרים חונקים.